HEP principper

HEP-principperne er en væremåde, et mindset, og det er vores måde at behandle, træne og undervise heste og mennesker på.

Hesten

Hestesyn

Vi ser hesten som en medarbejder og partner. Med fokus på forståelse og respektfuld omtale af hesten. Vi prioriterer arbejdsglæde, fornuftig arbejdsmængde og passende sværhedsgrad.

 

Heste-miljø

Vi tilstræber et mentalt og fysisk sundt hesteliv. Med fokus på mulighed for fri bevægelse og social kontakt i en rolig atmosfære. Prioritering af velfærd og sundhed tilpasset den enkelte hest i forhold til fodring, udstyr, dyrlæge, tandlæge, kiropraktor og smed.

 

Adfærd og læring

Vi tilgodeser hestens natur, adfærd og læring. Med fokus på respekt og viden om hestens mentale tilstand og indlæring. Det viser sig i vores evne til at aflæse hesten, vores måde at agere på det samt i vores prioritering af rolig og ensartet håndtering og træning af alle hestene.

 

Krop og bevægelse

Vi prioriterer en sund og afspændt hestekrop. Med fokus på afspændt ridning og håndtering i vores træning og undervisning. Vi gør det ved, at vi sikrer løbende træning og vedligehold udenfor undervisning, med afsæt i viden om hestens fysiske kapacitet.

Eleven

Menneskesyn

Vi respekterer vores elever og møder dem, hvor de er. Med fokus på udvikling, tillid og rummelighed. Det viser sig i individuelt tilpassede læringsmål og en tillidsvækkende relation til underviser. Vi sætter en ære i at være med til at opbygge elevernes selvtillid.

 

Menneske-miljø

Vi tilstræber en rolig og imødekommende atmosfære. Med fokus på en tryg relation til hinanden og opbygning af en sikker og tryg omgang med hestene. Vi prioriterer det finurlige, og vores arrangementer er præget mere af hygge og udvikling end konkurrenceånd.

 

Adfærd og læring

Vi tilgodeser vores elevers forskellige behov i deres læring. Med fokus på realistiske læringsmål og opbygning af tålmodighed og vedholdenhed hos eleven. Det viser sig i måden, vi lærer eleverne at møde udfordringer på med afsæt i anerkendende kommunikation, et positiv læringsrum og hesteglæde.

 

Krop og bevægelse

Vi prioriterer rytterens mentale nærvær, indføling og balance.
Med fokus på øget kropsfornemmelse, afspændthed og en stærk rytterkrop. Ift. ridning prioriterer vi særligt rytterens sæde og opstilling.

Vores undervisere har

Viden om hest og elevs sind, læring og krop
Evne til at aflæse den enkelte hest og elevs behov
Kompetence til at handle, med øje for hest og elev